پامیس

پوکه معدنی چیست و چگونه تشکیل می شود؟

پوکه معدنی چیست ؟ پوکه چیست ؟ چه نوع پوکه‌هایی در بازار داریم؟ به جرات می‌توان گفت پوکه معدنی از مواد طبیعی و ارزشمند کره خاکی است. مثل دیگر مواد معدنی با کلی خواص و کاربرد، قرن‌هاست مورد استفاده انسانها قرار می‌گیرد. 

در ادامه مقاله حاضر در سه بخش ساختمان، صنعت و کشاورزی، کاربرد پوکه معدنی توضیح داده می‌شود. قبل از شروع بهتر است یادآوری کنم تمامی نکات ارایه شده در این قسمت از مقالات خارجی ترجمه و تلخیص شده است. ضمنا به اطلاع اساتید اهل فن و همکاران عزیز می‌رسانم گروه تولیدی سبکدانه کانیار آمادگی پذیرش هر نوع پیشنهاد و انتقاد را در بخش محتواهای ارایه شده پذیرا است. خوشحال می شویم نظرات خود را در انتهای صفحه برای ما مطرح نمایید. 🙏

البته قصد دارم درباره پوکه معدنی اطلاعاتی نیز در اختیار شما عزیزان بگذارم و پوکه معدنی پوزولانی سبکدانه کانیار را نیز به شما معرفی کنم.

پوکه معدنی چیست؟

پوکه معدنی چیست؟ (Pumice) همانطور که از نامش پیداست پوکه، ماده‌ای سبک و اسفنجی است. این ماده حاصل مواد مذاب سرد شده از تراوشات گدازه‌های آتشفشانی است. طی سالیان متمادی در بسترهای زیرین خاک به صورت فشرده و کامپکت شده قرار دارد. با استخراج صحیح و علمی، پوکه معدنی همواره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پوکه چیست

پوکه در طبیعت به شکل معدنی یافت می‌شود. پوکه معدنی به عنوان یکی از کانی‌های سیلیسی در طبیعت توجه ویژه انسانها را قرن‌ها به خود جلب کرده است.

نوع دیگری از پوکه‌ها در صنعت تولید می‌شود. با الهام گرفتن از پوکه معدنی نوعی پوکه با نام پوکه صنعتی نگاه صنعت دوستان را در جهان به خود جلب کرد. پوکه صنعتی یا خاک رس منبسط شده با فرآوری متفاوتی در کارخانه‌های تولید پوکه صنعتی به عمل می‌آید.

ویژگی های پوکه معدنی

برای اینکه کوتاه‌ترین و درست‌ترین پاسخ را در بخش ویژگی پوکه ارایه کنیم، سعی کردم بطور لیست شده و خلاصه به سوال ویژگی پوکه معدنی چیست؟ پاسخ دهم. امیدوارم که این اطلاعات مفید باشد.

 ویژگی های پوکه معدنی چیست
شکل 1. ویژگی های پوکه معدنی

بارزترین ویژگی های پوکه معدنی را در زیر می‌بینید: 

  1. چگالی کم
  2. رسانایی ضعیف
  3. خنثی بودن
  4. غیرقابل احتراق بودن
  5. سختی کم
  6. قابلیت جذب و مقاومت بالا
  7. دانسته کم
  8. سازگاری با حرارت
  9. هزینه کم
  10. کیفیت عایق بندی حرارتی و صوتی
  11. مقاوم در برابر رطوبت و حیوانات موزی.

در میان ده‌ها ویژگی پوکه معدنی تنها به چند مورد اشاره کردیم. اما اصلی‌ترین ویژگی پومیس وزن حجمی پایین آن است. پومیس به دلیل چگالی کم، قابلیت جذب و مقاومت بالا نسبت به سایر اگراگات‌ها نظیر ورمیکولیت در صنایع مختلف به کار برده می‌شود.

در مقالات بعدی بطور مفصل تر به مشخصات پوکه معدنی و این ماده معدنی ارزشمند، خواهیم پرداخت.

اهمیت و مزایای پوکه معدنی

اهمیت و مزایای پوکه معدنی بر کسی پوشیده نیست. با توجه به اینکه روز به روز استفاده از مصالح ساختمانی سبک‌ بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد، پوکه معدنی و ویژگی‌های خاص آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

مزایای استفاده از مصالح پوکه‌ای شامل این موارد است:

  1. دانسته کم
  2. سازگاری با حرارت
  3. هزینه کم
  4. کیفیت عایق بندی حرارتی و صوتی
  5. مقاوم در برابر آتش، رطوبت و نفوذ حیوانات موزی.

اگر بخواهیم به اهمیت و مزایای پوکه معدنی بپردازیم، می‌توان گفت:       

  • از آنجایی که پومیس تا بیش از 1000 درجه سانتی گراد در برابر حرارت مقاوم می‌باشد در صنایع ذوب فلزات و ریخته‌گری به عنوان سرباره‌گیر و نگهداری حرارت پاتیل‌ها در حد مورد نیاز بسیار مناسب می‌باشد.
  • مواد شیمیایی و اسیدها بر آن بی‌اثرند.
  • به دلیل تخلخل و قدرت جذب و نگهداری بالایی که دارد در تهیه خاک‌های مخصوص برای پرورش گل و در کشاورزی مصرف می‌شوند.
  • پوکه معدنی به علت خنثی بودن تاثیری بر فرآورده نهایی ندارد. از این رو، پوکه معدنی جزو لیست فرآورده‌های مجاز شیمیایی و غذایی آمریکا می‌باشد.
اهمیت و مزایای پوکه معدنی
شکل 2. اهمیت و مزیت های پوکه معدنی

نحوه تشخیص پوکه معدنی مرغوب

نحوه تشخیص پوکه معدنی مرغوب بستگی به نحوه استفاده از آن دارد. پوکه معدنی مرغوب در کشاورزی، تولید بتن، تولید قطعات سبک و حتی به عنوان جاذب مایعات ویژگی‌های مخصوص به خود دارد.

در تولید قطعات سبک ساختمانی مرغوبیت پومیس به وزن حجمی پایین آن است.

در کشاورزی مرغوب بودن پوکه معدنی بستگی به میزان املاح و فلزات خاصی مثل آلومینیم و … دارد.

در تولید بتن، انواعی از پوکه معدنی مرغوب به شمار می‌آید که میزان سیلیس آن بالا باشد. پس به هیچ وجه نمی‌توان گفت تنها یک نوع پوکه معدنی خاص مرغوب‌ترین پوکه معدنی است.

پوکه معدنی سفید چیست؟

پوکه سفید
شکل 3. پوکه سفید کانیار

پوکه معدنی سفید یا پومیس سفید از انواع پوکه‌های معدنی رایج در قلل آتشفشانی است. همان طور که در بالا سوال پوکه معدنی چیست را مطرح کردیم، مجددا به نوع دیگری از پوکه معدنی به نام پوکه سفید اشاره‌ای کوتاه خواهیم داشت.

این پوکه‌ها معمولا در ایران به رنگ خاکستری روشن و مایل به سفید هستند. در ایران پوکه معدنی رایج و قابل دسترس در معادن بستان آباد تبریز است.

 

وزن مخصوص پوکه سفید تبریز از دیگر پوکه‌های معدنی مانند اسکوریای قروه یا پوکه معدنی پوزولانی سبلان سبک‌تر است. این پوکه در برخی موارد در سطح آب شناور می‌ماند. اما مقاومت فشاری پوکه پوزولانی سبکدانه کانیار، از پوکه معدنی سیاه قروه و پوکه معدنی سفید تبریز بسیار بالاتر است. 

 

پوکه معدنی سیاه چیست؟

پوکه معدنی سیاه چیست و چه کاربردی دارد؟ مشخصات پوکه بطور مستقیم به فعالیت آتشفشان وابسته‌ا‌ند. پوکه معدنی سنگی است که در آتشفشان اسیدی دیده می‌شود. به علت خروج گاز و مواد فرار بسیار پرحفره و سبک است. این مواد می‌تواند در سطح آب شناور بماند. 

پوکه معدنی سیاه یکی دیگر از انواع پوکه معدنی است. در بالا درباره پوکه معدنی سفید صحبت کردیم. پوکه معدنی پوزولانی از جمله دیگر انواع پوکه با معادل انگلیسی pumice pozzolan است. اما پوکه سفید را pumice می‌مانند.

ویژگی انواع پومیس هر یک مختص خود است. بعضی از تفاوت‌های ساختاری در پامیس یا پوکه معدنی، انواع آن را از هم متمایز می‌کند.

نوع سوم پوکه معدنی که قرار است در این بخش توضیح ‌دهیم پوکه سیاه است. این پوکه با حفره‌های زیاد و رنگ مشکی مایل به قهوه‌ای و گاهی قرمز رنگ در طبیعت یافت می‌شود. معادل انگلیسی پوکه سیاه scoria اسکریا است.

انواع پوکه معدنی مشکی از نظر کاربرد با هم فرق می‌کنند اما اندازه ذرات بطور معمول در حد کلوخه، درشت، متوسط، ریز تا خیلی بزرگ هستند.

پوکه سیاه قروه

پوکه معدنی سیاه در ایران معروف به پوکه سیاه قروه است. زیرا معادن قابل بهره‌برداری در کشور بیشتر در شهر قروه همدان در حال اکتشاف و استخراج می‌باشد. به همین دلیل پوکه سیاه در ایران به پوکه معدنی سیاه قروه شناخته شده است. 

در پوکه معدنی سیاه ویژگی‌هایی مانند وزن مخصوص ظاهری، استحکام تراکمی، ضرایب کشسانی، پایداری در برابر آتش، انتقال صدا و ضریب هدایت حرارتی سبب شده‌اند تا این نوع پوکه معدنی در بتن ساختمانی، قطعات پیش ساخته ساختمانی و گچ کاربرد فراوانی داشته باشد. 

پوکه نخودی سیاه 

پوکه نخودی سیاه 
شکل 4. پوکه نخودی سیاه

این نوع پوکه معدنی با توجه به سایز بندی پوکه‌ها در اندازه‌های مختلفی در معادن تولید می‌شود.

اسکوریای نخودی، سنگی متخلخل سبک است. این ماده حاصل مواد مذاب سرد شده از تراوشات گدازه‌های آتشفشانی است. با استخراج از معادن اسکوریا بصورت قطعات بزرگ جداسازی می‌شود. در نهایت در فک یا سنگ شکن وارد شده و خرد می‌شود.

اندازه دانه نخودی با توجه به سایزبندی توری دستگاه تعیین می‌شود. همچنین در دستگاه‌های جداسازی پوکه معدنی به نام سرند بطور مجزا پوکه نخودی تولید می‌شود.

اندازه دانه نخودی مختلف است. در بعضی از معادن از 5 الی 15 یا 5-12 تعیین می‌کنند.

کاربرد مهم این پوکه در ساخت برخی از انواع بلوک‌ها و قطعات سبک ساختمانی است. اما رنگ سیاه آن یکی از مشکلات این نوع پوکه در تولید قطعات سبک است. 

با توجه به اشکالات عمده اسکوریا در تولید قطعات سبک، بیشترین کاربرد آن در شیب بندی و کف سازی ساختمان است.

ویژگی پوکه نخودی سیاه

ویژگی عمده انواع پوکه حتی اسکوریای نخودی به شرح ذیل است. اما نکته مورد توجه این است که ویژگی هر پوکه معدنی به آنالیز شیمیایی یا فیزیکی آن بستگی دارد. خصوصیات زیر ممکن است در بسیاری از پوکه‌های سیاه دیده نشود. اما بطور خلاصه و کلی این ویژگی‌ها را برای شما توضیح می‌دهم:

یکی از ویژگی‌های مهم پوکه نخودی قروه چگالی کم است. پوکه معدنی سیاه یا حتی سفید رسانایی ضعیفی دارند. نه تنها برخی از انواع پوکه معدنی نخودی سیاه خنثی است. بلکه پومیس پوزولان کانیار نیز دارای ph خنثی است. رسانایی ضعیف خصوصیت دیگر این نوع ماده معدنی است.

غیر مشتعل بودن یا غیرقابل احتراق بودن از ویژگی‌های بسیار مهم پوکه سیاه و پوکه پوزولانی سفید است. البته در بعضی از پوکه‌های معدنی سفید اسفنجی یا پفکی مقاومت در برابر آتش خیلی پایین‌تر از انواع پوکه پوزولان است.

کاربرد پوکه نخودی سیاه
شکل 5. کاربرد پوکه نخودی سیاه

از دیگر ویژگی پوکه سیاه سایز نخودی مقاومت به نسبت پایین است. به دلیل خلل و فرج فراوان پوکه سیاه مقاومت فشاری آن در تولید بتن خیلی پایین‌تر از دیگر سنگدانه‌ها است. پس سختی کم نیز جز مشخصات آن است.

یکی از ایرادات عمده پوکه نخودی میزان جذب آب بسیار بالای آن است. اینکه در خرید پوکه سیاه حجم زیادی آب هنگام حمل با خود به همراه دارد. به همین دلیل در فصل پاییز زمستان یا بهار خرید این ماده معدنی خیلی مقرون به صرفه نیست. زیرا پس از خشک شدن پوکه از حجم بار کم می‌شود. به خصوص این مساله در تولید قطعات بتنی بسیار حاد است. در نتیجه تولید قطعه پروسه‌ای زمانبر است.  

پوکه فندوقی سیاه قروه

پوکه سیاه
شکل 6. پوکه سیاه

پوکه فندقی برای پر کردن کف طبقات در آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حمام کاربرد دارد. پوکه فندوقی سیاه برای سبکسازی سازه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

امروزه به منظور کاهش بار مرده ساختمان پوکه معدنی بکار برده می‌شود. در حالیکه هنوز در ساختمان‌هایی از نخاله ساختمانی یا ایتال خرد شده استفاده می‌شود. این مساله کاملا از نظر سازمان نظام مهندسی رد شده قلمداد می‌شود.

کاربرد اسکوریا فندوقی در صنعت به عنوان یک ساینده صنعتی، نرم کننده منسوجات و پارچه‌ها، فیلترها و جاده سازی و تونل سازی در جهان به خصوص خارج ایران رایج است.

اسکریا از سرد شدن گدازه آتشفشانی که غنی از مواد فرار و گاز به وجود می‌آید. پوکه دارای منافذ باز یا وزیوکول‌های متعددی است. منافذ پوکه معدنی گاه از زمینه سنگ بیشتر بوده. به همین دلیل برخی ار انواع پوکه‌ها بر روی آب شناور می‌مانند.

ولی پوکه معدنی فندوقی قروه به دلیل سایز بزرگ حدود 15 تا 20 میلیمتر در سطح آب نمی‌ماند. هر چند که به دلیل خلل و فرج زیاد آن پوکه‌ای به نسبت سایز آن سبک وزن است. 

پوکه عدسی سیاه قروه

یکی از عمده‌ترین مصارف پوکه سیاه قروه در سایزهای مختلف به خصوص پوکه عدسی، در صنعت سبک سازی است.

تکنولوژی استفاده از بتن سبک، فناوری جدیدی نیست. از زمان‌های قدیم نمونه‌های زیادی از کاربرد مصالح سبک مشاهده شده است.

دانه های عدسی قروه دارای مقاومت فشاری بالایی است. قطعات بتنی سبک که همان بلوک‌ سبک نامیده می‌شود جز عمده تولیدات این سایز پوکه است.

انواع سایزبندی پوکه معدنی در ایران

پوکه معدنی ماسه‌ای

پوکه معدنی ماسه‌ای را بدین جهت ماسه می‌نامند که دانه‌های بسیار ریز به ابعاد 0 – 5 میلیمتر هستند. البته در برخی از معادن ابعاد مختلف دیگری مثل 0-7 یا 0-3 را به پوکه معدنی ماسه‌ای اختصاص می‌دهند.

در واقع خاکه یا ماده معدنی پودری شکل، حاصل از سرد شدن مواد مذاب آتشفشانی است، که پس از سرد شدن در بین دانه های بزرگتر به جای می‌ماند. ابعاد این مواد ماسه‌ای حاصل، بسته به پروژه‌های مختلف گاهی قابل تغییر می باشد.

پوکه معدنی عدسی

پوکه معدنی عدسی همان طور که از نامش پیداست به اندازه و ابعاد عدس است. البته دانه‌ها در این سایز متغیر است، مثلا در معادن پوکه کشور، ابعاد 3-7 یا 3-9 یا 3-12 را برای پوکه معدنی عدسی تعیین می‌کنند.

پوکه معدنی نخودی

پوکه معدنی نخودی به ابعاد 5-12 است. اندازه این دانه کمی بزرگتر از پوکه عدسی است. کاربرد این دانه بر حسب نیاز مشتری متفاوت است. این دانه‌ها در تولید بلوک‌ها در موارد زیادی برای شیب بندی یا کف سازی ساختمان، استفاده می‌شود.

پوکه معدنی فندوقی

پوکه معدنی فندوقی بستگی به نوع هر پروژه کاربرد مخصوص خود دارد. انواع سایز پوکه معدنی فندوقی، در معادن مختلف مثل پوکه معدنی قروه 10 – 20 میلیمتر است. کاربرد پوکه فندوقی در شیب بندی و کشاورزی بسیار دیده می‌شود.

پوکه معدنی مخلوط

پوکه معدنی مخلوط، همان طور که از نامش مشخص است از مخلوط دو نوع سایز بندی تولید می‌شود. معمولا انواع دانه‌ها با سایزهای مختلف در پوکه معدنی مخلوط دیده می‌شوند.

وزن پوکه معدنی 

همان طور که قبلا اشاره کردیم، در پوکه معدنی حفرات، مدور یا بیضی شکل هستند. ویسکوزیته بسیار کمی دارد. در نتیجه باعث شناور بودن آن در آب می‌شود که بعد از مدت زمان زیادی سنگ اشباع می شود و در آب فرو می رود. قطعات تشکیل دهنده آن لاپیلی و بمب است و در درجه اول خاکستر شیشه‌ای نامیده می‌شود. در مورد وزن پوکه می‌توان گفت: نسبت وزن یک ماده به حجم آن را وزن مخصوص گویند. وزن مخصوص با گاما (γ) نشان داده می‌شود.

در ایران بخش اعظم اسکوریا در شهر قروه کردستان استخراج می‌شود. وزن مخصوص این پوکه نیز با توجه به نوع معدن و رگه‌های برداشت، بسیار متفاوت است. وزن مخصوص آن از 650 تا 800 کیلوگرم و در مواردی نیز با دانه‌‌بندی‌های متنوع این وزن متغیر است.

وزن پوکه معدنی سبکدانه کانیار

به دلیل خاصیت پوزولانی وزن مخصوص پوکه معدنی سبکدانه کانیار نیز در بخش‌های مختلف معدن متفاوت است. با توجه به وزن گیری میانگین در دانه بندی‌های مختلف می‌توان وزن‌های زیر را ارایه نمود:

  • پوکه معدنی دانه عدسی 850 الی 900
  • پوکه معدنی دانه نخودی – بادامی  750 الی 800
  • پوکه معدنی دانه پودری پوزولانی  950 تا 1000 کیلوگرم

 پوکه معدنی پوزولانی سبکدانه کانیار

عکس کاربرد پوکه معدنی چیست؟
شکل 7. کاربرد پوکه معدنی

کاربرد پوکه معدنی در ساختمان

کاربرد پوکه معدنی در ساختمان شامل موارد متعددی است. در این قسمت تنها به بخش‌های از آن اشاره می‌کنیم. همان طور که در بالا اشاره شده، پومیس از حفرات میکروسکوپی تشکیل شده است. از نظر شیمیایی خنثی بوده و در برابر حمله موریانه و جانوران موذی مقاوم است. علاوه بر این با توجه به خصوصیات دیگر از آن یک عایق و مصالح ساختمانی سبک ساخته شده است.

در پاسخ به سوال کاربرد پوکه معدنی چیست بهتر اضافه کنم کاربرد بیشتر محصولات پومیسی در سقف‌ها، دیوارها، پشت بام‌ها، کف ساختمان‌ها، پی و نماها و عمده‌ ترین مصرف پومیس در ساختمان سازی مربوط به قطعات پیش ساخته می‌باشد.

عکس کاربرد پوکه معدنی در ساختمان
شکل 8. کاربرد پوکه معدنی در ساختمان سازی

کاربرد پوکه معدنی در قطعات ساختمانی، از جمله مصرف عمده پومیس است. در پاسخ به سوال کاربرد پوکه معدنی چیست می‌توان به قطعات ساختمانی اشاره کرد. انواع خاصی از ورق‌های سنگی تولید شده در آمریکا پوکه معدنی مصرف می کنند. به دلیل اینکه مقاومت بهتر در مقابل ضربه و شکستگی و سوراخ شدگی، در جاهایی بیشترین مصرف را دارند، مثل دیوار راهروها.

مزیت پوکه معدنی به سایر مصالح ساختمانی

از آنجاییکه پومیس تا بیش از 1000 درجه سانتی گراد در برابر حرارت مقاوم می باشد در صنایع ذوب فلزات و ریخته‌گری به عنوان سرباره‌گیر و نگهداری حرارت پاتیل‌ها در حد مورد نیاز بسیار مناسب می‌باشد. مواد شیمیایی و اسیدها بر آن بی‌اثرند.

به دلیل تخلخل و قدرت جذب و نگهداری بالایی که دارد در تهیه خاک‌های مخصوص برای پرورش گل و کلا کشاورزی مصرف می‌شود.

پوکه معدنی به علت خنثی بودن تاثیری بر فرآورده نهایی ندارد. از این رو، پوکه معدنی جزو لیست فرآورده‌های مجاز شیمیایی و غذایی آمریکا می‌باشد.

این قطعات از نظر غیر قابل احتراق بودن در سطح قطعات دیواره گچی می‌باشند. تقریبا 10 درصد وزنی پومیس منبسط شده در تولید این نوع محصولات به کار برده می شود.

قطعات حاوی پومیس منبسط شده اغلب 70 درصد نیز قابل دسترسی است. این قطعات هم می‌توانند خودشان به صورت عایق باشند، مثل عایق سقف و هم اینکه مواد دیگری به صورت ورقه روی آنها را بپوشاند.

ورق عایق شامل کلیه ورقهای پیش ساخته گچ پومیس می باشند. این ورق در سقف و قسمت داخلی سقف و در دیوارهای داخلی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد پوکه معدنی در ساختمان شامل موارد زیر است و در ادامه هر یک بطور مجزا توضیح داده می‌شود.

  1. پلاسترهای ساخته شده معمولی
  2. پلاسترهای ویژه
  3. عایق‌های پرکننده بنایی
  4. آجرهای عایق صوتی
  5. پوشش های سقف و عایق کاری کف

کاربرد پوکه معدنی در پلاسترهای ساخته شده معمولی

پلاسترهای ساخته شده معمولی پوکه معدنی جهت بهبود پوشش، راحتی حمل، مقاومت در برابر حریق، مقاومت در برابر لب پر شدگی (ترک خوردگی) انقباض به کار برده می شود. 

پلاسترهای ویژه

پلاسترهای ویژه یکی از موارد مصرف پوکه معدنی است. این پلاسترها از نوع پلاسترهای عایق حرارتی و عایق صوتی می باشند. در سقف‌ها و قسمت‌های بالایی دیوارها کاربرد دارند. مخلوط ‌های عایق‌های حرارتی معمولاً در یک ظرف مخلوط کن به صورت تر تهیه شده اند. این مخلوط توسط روتور استاتور یا پمپ پیستونی دیده می‌شود.

عایق‌های پرکننده بنایی

امروزه استفاده از پومیس به عنوان عایق بین دیوار یا پر کردن بین حفره‌ها و وسط بلوک‌های سیمانی به طور وسیعی در کشورهای پیشرفته رایج می‌باشد. در ایالت متحده آمریکا مقادیر زیادی از پوکه معدنی منبسط شده جهت عایق کردن بلوکهای بتونی و واحدهای بنایی مورد استفاده قرار می گیرند.

آجرهای عایق صوتی

پومیس و آجرهای عایق صوتی (Sound insulation bricks)
شکل 9. آجرهای عایق صوتی

 این روزها یکی از علل افزایش مصرف پومیس، عایق سازی صوتی ساختمان ها می باشد. پس در جواب کاربرد پوکه معدنی چیست می‌توانیم به کاربرد آن به عنوان عایق صوتی اشاره کنیم.

کاشی‌های عایق صدا  اغلب سبک وزن، بادوام و مقاوم در مقابل حریق هستند. پومیس مصرفی در کاشی های عایق صدا با مخلوطی از بنتونیت و کائولن و در حقیقت با پوشش سرامیکی متصل و پخته می‌شوند.

پوشش های سقف و عایق کاری کف

عایق کاری کف، یکی دیگر از موارد کاربرد پوکه معدنی در ساختمان است. بتن سبک، حاوی پومیس منبسط شده و سیمان پرتلند با چگالی  lb/ft27 اغلب در ساختمان سازی و به خصوص در سد بکار برده می شود. تصور می‌شود که بتن های سبک پومیسی نسبت به سایر مواد عایق بکار رفته در سد و یا پشت بام‌ها از مقاومت در برابر باد و حریق بیشتری برخوردار هستند.

از آنجا که پومیس ماده فاسد نشدنی، غیر آتشگیر و خنثی می‌باشد، در عایق کاری لوله‌ها و سیستم های الکتریکی کف ساختمان ها کاربرد دارد. هیچ گونه ضایعه‌ای در تاسیسات ندارد و به علت خاصیت عدم جذب آب و گرد و غبار، بسیار مناسب است.

عایق پومیسی در قسمت زیرین کف اتاق سطوح آسفالت به کار می‌رود. این عایق در کف‌های چوبی اتاق‌ها و برای تراز کردن کف و کاهش انتقال صدا از طبقات و از کف به دیوار و از سیستم  لوله‌های کف به کار می‌رود.

عایق کاری / بتن سبک 

عایق کاری در بتن سبک یکی دیگر از کاربردهای پوکه معدنی است. پومیس منبسط، به ندرت در تهیه ملات بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد. پوکه معدنی جهت سبک نمودن و به عنوان عامل بازدارنده هوا کمک در عایق و مقاومت در مقابل جذب رطوبت و ملات سیمان اضافه می‌گردد.

هم چنین افزودن پوکه معدنی موجب تسهیل در پمپاژ ملات سیمان به ارتفاعات ساختمان می گردد.

وجود حباب های ریز هوا، تراکم ملات بتن را کاهش می‌دهد. نتیجه این که، مقدار محصول افزایش یافته و چگالی بتن کاهش می‌یابد.

 

نوع ملات قابلیت انتقال حرارت(وات بر متر درجه سانتی گراد) چگالی
ملات پلاستر گچ و شن و ماسه 0.476 1440
ملات پلاستر گچ و شن و ماسه 0.649 1410
ملات پلاستر گچ 0.461 1280
ملات پلاستر گچ – ورمیکولیت 0.13 480
ملات پلاستر ورمیکولیت 0.13 480
ملات پلاستر گچ – پومیس با روکش نشاسته ای رنگ 0.205 710
ملات پلاستر گچ – پومیس با روکش قهوه ای رنگ 0.162 627
مقایسه خواص ملات‌های حاوی پامیس با سایر مواد (سبکدانه کانیار)

بتن های ساخته شده از ملات پومیس، در مقایسه با بتن ساخته شده از ملات های دیگر، مقاومت و استحکام ندارند. مقدار نیروی حاصل از تراکم بتن با مقدار پومیس افزوده شده، رابطه معکوس دارد. قابلیت انتقال حرارت با افزایش پومیس کم می‌گردد. در جاهایی که نیروی تراکم پایین مورد نیاز باشد از بتن های پومیس استفاده می‌شود.

قابلیت انتقال حرارت و نیروی متراکم و چگالی مختلف ملات پومیس در جدول نشان داده شده است.

تحقیقات زیادی در زمینه مخلوط مناسب برای ملات‌های پومیس انجام شده است. هم چنین فرمول‌های مناسبی، برای تهیه آن بدست آمده است. برای مثال در بتن‌های خیلی سبک از ملات پومیس، ورمیکولیت و به مقدار جزیی دیاتومیت استفاده می‌شود. ملات های حاوی سنگ شکسته، بیشترین استحکام ولی سنگین‌ترین وزن را دارند. ملات‌های حاوی ورمیکولیت کمترین وزن و استحکام را دارند.

چگالی بتن تر
(in/kg)
قدرت تراکم
(kpa)
قابلیت هدایت گرمایی
(w/mk)
چگالی ملات خشک
(m/kg)
808±32 3447-2413 11.0-13.0 576
728±32 2344-1585 09.0-10.0 488
648±32 1378-965 08.0-09.0 432
584±32 552-861 07.0-08.0 352
قابلیت انتقال حرارت نیروی متراکم و چگالی در ملاتهای پومیس

کاربرد پوکه معدنی در صنعت چیست؟

کاربرد پوکه معدنی در صنعت را به طور خلاصه در حیطه‌ مواد ساینده، آرایشی و بهداشتی، و در نهایت در حیطه نساجی بررسی می‌کنیم:

پومیس یک ساینده صنعتی

پومیس یا پوکه معدنی در دنیا کاربردهای متفاوتی دارد. گستردگی تولیدات حاصل از پامیس، فارغ از تصور هر کسی است. با فرآوری این ماده معدنی طبیعی ارزشمند صنعت توانسته تولیدات متفاوتی را به انسان ها عرضه کند.

کاربرد پوکه معدنی چیست ؟ کاربرد پومیس در صنعت را می‌توان معطوف به این نکته کنیم. پومیس به عنوان یک ساینده صنعتی استفاده می‌شود. ویژگی بارز آن ساییدن سطوح ناصاف است.

البته با توجه به سایز و grade اندازه‌ گیری‌های متفاوت، به طبع کاربرد پوکه معدنی در صنعت نیز متعدد است. مثل Polish glass clean and texturize electronic circuit boards, clean lithographic plates کاربرد دیگر آن برای آبکاری سطوح فلزی است. چرم دوزی، مبل دوزی، ساخت فلزات کوچک و مواد پلاستیکی فشرده مثل انواع کاردها، چاقوها، و دکمه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

محصولات حاصل از پومیس به عنوان ساینده صنعتی

پوکه معدنی به عنوان یک ماده سایشی بسیار نرم است. پومیس فرآوری شده قابلیت تبدیل به ذرات بسیار ریز دارد. این ذرات به منظور مواد پاک کننده استفاده می‌شود. حالت گردی شکل این مواد در لوازم آرایشی کاربرد ویژه‌ای دارد.

  • خمیر دندان‌های پاک کننده و سفیدکننده دندان
  • اسکرابهای آرایشی
  • پاک کننده‌های دست
  • پودرهای پاک کننده و پولیش، بدون ایجاد مزاحمت شیمیایی برای مواد مثل پاک کننده روغن‌های صنعتی و …
  • پاک کن‌های مداد و خودکار

کاربرد پوکه معدنی به عنوان نرم کننده منسوجات و پارچه‌

مقاله امروز با سوال کاربرد پوکه معدنی چیست آغاز شده است. در ادامه این بخش می‌توان اشاره کرد، سنگ ساینده یکی دیگر از ویژگی‌های پوکه معدنی است. پوکه‌های معدنی به دلیل خاصیت سایندگی در نرم کردن پارچه‌های زمخت یا سنگ شوی کردن در صنعت نساجی استفاده می‌شود. مصرف پومیس در سنگ‌شوی کردن لباس های جین بسیار مورد توجه صنعت‌گران نساجی است. شرکت‌های نساجی از پوکه معدنی در محصولات خود استفاده می‌کنند. به علت اینکه پومیس در واکنش با مایعات حالت خنثی دارد. این ماده معدنی در ترکیب با آب و دیگر مواد، واکنش شیمیایی خاصی نشان نمی‌دهد. به همین علت آسیب زننده محیط زیست نمی‌باشد.

 

مقاله کاربرد پوکه معدنی به عنوان نرم کننده منسوجات و پارچه‌ها
شکل 10. کاربرد پوکه معدنی به عنوان نرم کننده منسوجات و پارچه‌های زمخت و جین

در ادامه این بخش می‌توان اشاره کرد، سنگ ساینده یکی دیگر از ویژگی‌های پوکه معدنی است. پوکه‌های معدنی به دلیل خاصیت سایندگی در نرم کردن پارچه‌های زمخت یا سنگ شوی کردن در صنعت نساجی استفاده می‌شود.

مصرف پومیس در سنگ‌شوی کردن لباسهای جین بسیار مورد توجه صنعت‌گران نساجی است. شرکت‌های نساجی از پوکه معدنی در محصولات خود استفاده می‌کنند. به علت اینکه پومیس در واکنش با مایعات حالت خنثی دارد این ماده معدنی در ترکیب با آب و دیگر مواد واکنش شیمیایی خاصی نشان نمی‌دهد. به همین علت آسیب زننده محیط زیست نمی‌باشد.

کاربرد پوکه معدنی در فیلترها

پوکه معدنی یک جایگزین قوی برای ماسه و پودر زغال سنگ anthracite است. در واقع پومیس یک وسیله قدرتمند در شفاف سازی مواد است. دلایل عمده کاربرد فیلتر پوکه معدنی در ادامه توضیح داده می‌شود:

 

درباره کاربرد پوکه معدنی در فیلترها
شکل 11. کاربرد پوکه معدنی در فیلترها
  • ساختار پوکه معدنی به شکلی است که دارای چگالی پایین است.
  • خاصیت پامیس طوری است که عمر دستگاههای فیلتراسیون شیمیایی را طولانی نگه ‌می‌دارد و تاثیرات شیمیایی را بی‌اثر می‌کند.
  • جنس پوکه معدنی در فیلتراسیون به شکلی است که در فیلترهای چند سطحی در سرعت و فشار بالا کاملا جوابگوی کار است.
  • بازسازی فیلترهایی که از پوکه معدنی استفاده می‌کنند، بسیار کم هزینه است.
  • پومیس از جمله ماده معدنی است که کم وزنی آن مورد توجه این صنعت می‌باشد.
  • استفاده در تصفیه خانه‌های فاضلاب
  • تولید آب آشامیدنی پاکیزه و سالم
  • خاک پومیسی
  • فرایند اسمزی معکوس  (Reverse Osmosis Processes)  با کمک پوکه معدنی در فیلتراسیون مشهود است. به کارگیری روش بیومس Biomass در احیای فرایند هوازی Aerobic Treatment .Sludge De-watering
  • استفاده از پومیس در تولید و فیلتراسیون انواع نوشیدنی‌ها

کاربرد پوکه معدنی به عنوان یک حامل شیمیایی

کاربرد معجزه‌آسای پوکه معدنی در کشاورزی بر کسی پوشیده نیست. این ماده نه تنها می‌تواند مواد شیمیایی مفید را به سمت خاک برگرداند بلکه به عنوان مواد مفید و مغذی در خاک برای رشد گیاهان مفید است. پوکه معدنی برای حفظ منابع آلی خاک مفید است. این ماده سبب می‌شود قابلیت کشت در خاک افزایش یابد. نا گفته نماند خاصیت ضد شیمیایی پامیس در بهبود خاک در برنامه‌های کاربردی کشاورزی مثل علف‌کش‌ها، آفت‌کش‌ها، و کودها و قارچ‌کش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خواص پوکه معدنی به عنوان مواد جاذب Absorbent

  1. پوکه معدنی به عنوان مواد جاذب خشک، روغن و ناخالصی را جذب و در خود نگه ‌می‌دارد.  به عنوان یک جاذب خشک شیمیایی و نفتی مفید است.
  2. مواد جاذب خشک Dry Absorbent
  3. کاهش دهنده‌ی انفجار Blast Mitigation

کاربرد پوکه معدنی به عنوان کاهش دهنده‌ی انفجار است. پومیس بخاطر ساختار قوی خود از میزان شوک بالستیک جلوگیری می‌کند. یعنی ساختار مواد در پومیس به شکلی است که موجب جذب بیشتر نیروی انرژی مضر می‌شود. از این رو در تولید سطوح کاهش انفجار در نارنجک‌ها، بمب‌ها و موشک و برنامه نظامی کاربرد دارد.

کاربرد پوکه در کشاورزی

کاربرد پوکه معدنی در باغبانی و کشاورزی را می‌توان بدین شکل شرح داد: اضافه کردن پوکه معدنی به خاک مزایای مهمی دارد از جمله با توجه به نیاز مبرم کشاورزی روز دنیا به آبیاری، نگهداری و حفظ آب در خاک مورد توجه پژوهشگران حوزه کشاورزی است. یکی از مواردی که به آن توجه ویژه می‌شود کاربرد پوکه معدنی در کشاورزی است.

به دلیل تخلخل زیاد پامیس، آب را به مدت طولانی در خود نگه می‌دارد. اگر پوکه معدنی در خاک باشد بخش زیادی از آب خاک را در خود حفظ می‌کند. به همین دلیل به دلیل جذب بالای آب، خیلی دیرتر رطوبت خاک از دست می‌رود. حتی در موارد زیادی، مواد غذایی و آلی خاک با آبیاری شسته نمی‌شود و در خاک می‌ماند. 

خلل و فرج موجود در پومیس هوادهی را در خاک بالا می‌برد. پس ریشه گیاهان اکسیژن بیشتری دریافت می‌کنند. رشد ریشه راحتتر است. بخاطر نیاز مبرم ریشه گیاهان به اکسیژن پوکه معدنی نقش فعالی در اکسیژه دهی به خاک و ریشه گیاه دارد. 

مقاله کاربرد پوکه معدنی در باغبانی و کشاورزی
شکل 12. کاربرد پوکه معدنی در باغبانی

مصارف عمده پوکه معدنی در باغبانی :

  • کاربرد پوکه معدنی در رشد و پرورش چمن Lawn and Turf Management
  • کاربرد پوکه معدنی در محوطه سازی و رشد گیاهان Landscaping Mulches
  • باغچه پشت بام Roof Gardens
  • حفاظت و بسته بندی ریشه و اجزای گیاه Packing and Storage Medium
  • پوشش دهنده‌ی دانه‌ها در کشاورزی Seed Coatings

اصلاح خاک و چمن

معمولا در خاک‌های کشاورزی و باغبانی با دو نوع خاک مواجه می‌شویم.

  1. خاک‌های ماسه‌ای. این خاک ها به دلیل وجود ذرات ماسه، فاصله بین ذرات خاک بیشتر است. پس هوادهی در ریشه به خوبی صورت می‌گیرد. اما به دلیل همین فضاهای آزاد خاک، آب و رطوبت خاک به سرعت از دست می‌رود. پس آبیاری زیادی باید انجام شود. از طرفی آبیاری زیاد، خود باعث شسته شدن مواد مغذی خاک می‌شود.
  2. خاک باغبانی یا کشاورزی، خاک رسی است. این خاک ها به خاطر وجود رس، دانه‌هایش به هم چسبیده است و فضای خالی بین ذرات خاک اندک و ناچیز است. 

در هر دو نوع خاک ما با مشکل روبرو هستیم. اما پومیس را اگر در هر دو نوع خاک اضافه کنید، مشکل اصلی حل می‌شود. در خاک ماسه‌ای جذب رطوبت و نگهداری آن در خاک زیاد می شود. پس افزایش قابلیت جذب رطوبت و حفظ و نگهداری آن و افزایش تمایل به شرایط خنثی می باشد.

اما در خاک‌های رسی کاربرد پوکه معدنی پوزولانی سبکدانه کانیار به شرح زیر است:

  •  ایجاد فضاها و منافذ کافی جهت زهکشی و جابجا شدن هوا
  • کاهش ترک خوردگی‌های خاک
  •  جلوگیری از تراکم خاک
  •  بهبود توزیع و انتشار ریشه گیاه در خاک
  •  بهبود رشد و نمو گیاه در هر فصل و موقعیت مکانی

رشد و پرورش بذر

در رشد و پرورش بذر بهتر است از پومیس ریز استفاده شود. در بذرکاری از مخلوط پومیس، مواد آلی و خاک استفاده می‌شود.

از مهمترین ویژگی‌های پوکه معدنی پوزولانی سبکدانه کانیار در کشاورزی

  • توانایی نگهداری و حفظ رطوبت به میزان ثابت
  • خاصیت عایق
  • توانایی پومیس در انعکاس نور خورشید، به خاطر رنگ روشن مایل به سفید که منجر به دمای یکنواخت در اطراف بذرهای در حال رشد می‌شود.

خواص پوکه معدنی پوزولانی در کشت هیدروپونیک

خواص پوکه معدنی پوزولانی در کشت هیدروپونیک را، با معرفی کلمه هیدروپونیک شروع می‌کنیم. این کلمه یونانی است. معنای هیدروپونیک «کشت در آب» است. در مناطقی که خاک کشاورزی کم است یا اصلا وجود ندارد. در موقعیت‌هایی که خاک سالم بدون آفت موجود نیست، کشت هیدروپونیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

در کشت هیدروپونیک پوکه معدنی بستر مواد مغذی گیاه است. دقیقا نقش خاک را برای حفظ ریشه گیاه بازی می‌کند. اما مواد مغذی و آلی مورد نیاز گیاه باید فراهم شود.  

در کشت هیدروپونیک متخصصان نیازهای غذایی گیاه را اندازه‌گیری می‌کنند و به جای خاک با استفاده از آبی که به گیاه داده می‌شود با افزودن عناصر ماکرو و میکرو و نگهداشتن گیاه توسط مواد نگهدارنده بی‌اثر مانند پرلیت عملا نیاز به خاک منتفی می‌شود در این صورت این روش توانایی كشت و بهره برداری را افزایش می دهد.

در بسیاری از موارد پومیس منبسط استفاده شده در هیدروپونیک مجددا قابل استفاده می‌باشد. ولی ممکن است جهت استفاده مجدد، استرلیزاسیون پامیس ضروری باشد.

کاربرد پوکه معدنی در رشد گیاهان

کاربرد پوکه معدنی به دلیل خصوصیات زیر محیط مناسبی جهت رشد گیاهان ایجاد می نماید:

  • اصلاح سیستم هوادهی و آب‌دهی خاک
  • قدرت نگهداری آب و مواد غذایی در خود و تغذیه مداوم گیاه
  • دارا بودن ph خنثی (5/7-5/6) و عدم اختلال در رشد طبیعی گیاه
  • عدم ایجاد تغییر ناگهانی در خاک
  • استریل بودن از نظر بهداشتی و جلوگیری از اثرات منفی گیاهان هرز و حشرات موذی
  • دارا بودن ترکیبی مشابه ترکیب شیمیایی مواد تشکیل دهنده خاک و عدم ایجاد اختلال در ساختمان خاک
  • نفوذ و پخش یکسان اَب در خاک در حضور
  • بهبود عمل تهویه خاک در حضور پومیس

به راستی کاربرد پوکه معدنی چیست، موارد بسیار زیادی وجود دارد و مصارف عمده پوکه معدنی در صنعت ساختمان و کشاورزی در کشور ما مورد توجه صنعتی سازان و باغداران است. خوشبختانه اساتید دانشگاه‌ها و گروه‌های پژوهشی نیمه دولتی و خصوصی از مصرف پومیس در حیطه‌های نو استقبال زیادی می‌کنند. گروه تولیدی فرآور صنعت سبکدانه کانیار سخت در تلاش است تا پوکه معدنی پوزولانی سبکدانه کانیار را به جامعه علمی، دانشگاهی و کارخانجات تولیدی و صنعتی معرفی نماید.

پوکه معدنی پوزولانی سبکدانه کانیار

معدن پوکه کانیار (Kanyar Poke Mine)
شکل 13. معدن پوکه کانیار (Kanyar Poke Mine)

پوکه معدنی پوزولانی سبکدانه کانیار استخراج شده از دامنه‌‌های قله سبلان با خاصیت پوزولانی و میزان سیلیس بالا، یکی از نایاب‌ترین پوکه‌های معدنی پوزولانی در کشور است.

به گفته کارشناسان کاربرد پوکه معدنی سبکدانه کانیار در حیطه صنعت و کشاورزی به حدی زیاد است که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

پوکه معدنی پوزولانی سبکدانه کانیار به دلیل مقاومت فشاری بالا و خاصیت پوزولانی و رنگ روشن و شفاف آن، دارای بهترین ویژگی جهت ساخت بتن سبک و تولید قطعات بتنی سبک که همان بلوک های سبک است، مورد مصرف قرار می گیرد.

هم چنین از آنجایی که پوکه پوزولانی سبکدانه کانیار می‌تواند به عنوان بخش مهم ساخت بتن قرار گیرد، لذا در تولید بتن، مصرف سیمان کاهش چشمگیری خواهد داشت. این مساله خود از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر می‌باشد.

پوکه معدنی پوزولانی سبکدانه کانیار خاصیت پوزولانی و مشخصات فیزیکی و شیمیایی و PH خنثی دارد. این ماده معدنی کاربرد ویژه‌ای در جایگزین‌سازی خاک ارگانیک و بستر کشت هیدروپونیک نیز دارد.

 پوکه معدنی پوزولانی در معادن سبکدانه کانیار

پوکه معدنی پوزولانی، در معادن سبکدانه کانیار در دامنه‌های قله سبلان استخراج می‌شود. این نوع پوکه معدنی به دلیل میزان بالای فلزات و سیلیس جزو مواد پوزولانی طبیعی محسوب می‌شود و در صنعت ساختمان و تولید بتن کاربرد زیادی دارد. در بسیاری از تحقیقات دانشگاهی نتایج مثبتی را به همراه داشته است. 

سایزبندی پوکه معدنی پوزولانی سبکدانه کانیار با توجه به نیاز بازار طراحی شده است. انواع سایز پوکه معدنی پوزولانی کانیار در سایزهای پودری، عدسی، نخودی-بادامی، و مخلوط بالاترین تولید را به خود اختصاص داده است.

پوکه معدنی پودری پوزولانی سبکدانه کانیار

پوکه معدنی پودری پوزولانی سبکدانه کانیار به دلیل کاربرد ویژه آن در کشاورزی و صنعت ساختمان، از پرطرفدارترین محصولات سبکدانه کانیار است.

پوکه پودری پوزولان کانیار در ابعاد 0-3 تولید می‌شود. این محصول آمیزش بسیار خوبی با سیمان دارد. مقاومت بالایی به بتن می‌دهد. وزن بسیار پایینی نسبت به ماسه دارد. موارد مصرف گوناگون پودری پوزولانی کانیار، این ماده معدنی را از دیگر انواع سایز پوکه معدنی متمایز کرده است.

پوکه معدنی پودری سبکدانه کانیار به عنوان خاک ارگانیک و داشتن PH خنثی، در حال حاضر در بسیاری از پروژه‌های کشاورزی و صنعتی مورد توجه واقع شده است.

پوکه معدنی پوزولانی عدسی سبکدانه کانیار

محصول عدسی سبکدانه کانیار در بخش‌های مختلف کاربرد دارد. این پوکه در اندازه 3 تا 12 میلیمتر تولید می‌شود. به علت پوزولانی بودن وزن حجمی آن بین 800 تا 850 کیلوگرم است.

میزان سیلیس بالای 60 درصد از ویژگی بارز این محصول است.

امروزه بلوک‌های بتن پامیس که از پومیس‌های 5/0 تا 6 میلیمتر در تولید آنها استفاده می‌شود. مقاومت این نوع بتن 2 برابر بلوک‌های بتن معمولی است.

در حالی که وزن آنها نسبت به بلوکهای بتنی معمولی 4 برابر سبکتر است. بتن پومیسی در برابر زلزله نیز بسیار مقاومتر است. در تهیه بتن پومیسی از محصول عدسی سبکدانه کانیار نیز استفاده می‌شود.

پوکه معدنی پوزولانی عدسی سبکدانه کانیار، در ابعاد 3-12 موجود می‌باشد. این دانه به دلیل خاصیت پوزولانی و مقاومت فشاری بسیار بالا در تولید قطعات سبک ساختمانی کاربرد دارد.

مخلوط عدسی پودری سبکدانه کانیار

مخلوط عدسی پودری سبکدانه کانیار یکی از تولیدات مقرون به صرفه برای تولیدکنندگان است. گروه تولیدی سبکدانه کانیار ترکیب عدسی با پودری پوزولانی را به تولیدکنندگان بلوک‌های سبک پیشنهاد می‌کند. این ترکیب سبب کاهش مصرف سیمان می‌گردد. تولید بلوک‌های پرمقاومت نیز ویژگی دیگر این خرید است. البته این نکته نباید فراموش شود که خرید پوکه عدسی – پودری قیمت تمام شده پایین‌تری را به همراه دارد.

پوکه معدنی پوزولانی مخلوط سبکدانه کانیار

پوکه معدنی پوزولانی مخلوط سبکدانه کانیار مخلوطی از سایزهای مختلف پوکه است. مهمترین کاربرد آن در کف سازی، شیب بندی ساختمان است و مورد استفاده قرار می گیرد.

منظور از مخلوط در این نوع دانه‌بندی پوکه معدنی سایزهای نخودی-بادامی است. سایز پوکه معدنی مخلوط سبکدانه کانیار، 12-30 میلیمتر است. 

البته پوکه معدنی مخلوط سبکدانه کانیار شامل انواع مخلوط است: پوکه معدنی مخلوط پودری – عدسی و پوکه معدنی پودری – نخودی و … است. بستگی به نظر مشتری و تقاضای بازار اختلاط پوکه متفاوت است.

پوکه معدنی پوزولانی درشت دانه یا oversize سبکدانه کانیار

پوکه معدنی پوزولانی درشت دانه یا اور سایز سبکدانه کانیار دانه‌های بالای 30 میلی‌متر است. کاربرد پوکه معدنی درشت دانه سبکدانه کانیار، در پل سازی، تونل سازی،سد سازی، تصفیه خانه های آب، استخرها، ساخت آبنماها و … با قابلیت کیفی بالایی به فروش می‌رسد.

پوکه نخودی سبکدانه کانیار ( دانه های 10 تا 20 میلیمتر ) 

این دانه‌ها به دلیل اندازه و حجم آن و سبکی مخصوص، دارای خواصی چون عایق حرارتی و صوتی، بهترین پرکننده جهت شیب بندی و کف سازی ساختمان‌ها تا قطر 10 سانتی متر می‌باشد.

به طور خلاصه می‌توان اشاره کرد که انواع سایز پوکه معدنی در معادن و انبارهای فروش پومیس متفاوت است. سایزبندی دانه‌ها در هر معدن به  میزان تقاضای مشتریان، کاربرد انواع دانه‌ها در بازار فروش، جنس و نوع پوکه معدنی، مقاومت فشاری و مشخصات فیزیکی پامیس، و دلایل بی شمار دیگری که با سیاست گذاری مدیریت هر معدن هم راستا می‌باشد. 

پامیس و اسکریا چه تفاوتی دارد؟

تفاوت این دو در دیواره بسیار خشن و ضخیم اسکریا است که در پامیس این میزان تخلخل دیده نمی شود. حفره‌های مدور پامیس عموما از انباشت مواد معدنی ساخته شده. معمولا در پامیس سیلیکون دی اکسید بالا اما در اسکریا بازالت بیشتری یافت می‌شود. به نوعی به اسکوریا پامیس بازالتی نیز می‌گویند.

دانه بندی پامیس کانیار به چند دسته تقسیم می‌شود؟

پامیس پوزولان سبکدانه کانیار با توجه به تقاضای انبوه مشتری از ریزترین دانه با مش صفر یا چند میکرون و دانه‌های 30 میلی متر به بالا در اختیار مشتری قرار می‌گیرد.
دانه های موجود تولیدی معدن از 0-3 به نام پودری پوزولان، 3-12 میلیمتر به نام عدسی. 12-30 به نام مخلوط نخودی-بادامی و درشت دانه، برای فروش آماده است.

قیمت پوکه معدنی پوزولانی سبکدانه کانیار چطور محاسبه می‌شود؟

با توجه به میزان تقاضای مشتری و هزینه حمل و ارسال قیمت ها ی هر دانه متغیر است.

دریافت قیمت پوکه معدنی

پوکه معدنی پوزولانی کانیار چه نقشی در کشاورزی و باغبانی دارد؟
  1. جایگزین با خاک‌های متداول کشاورزی
  2. قابلیت جذب آب نسبتا بالا
  3. افزایش دهنده سرعت رشد گیاهان
  4. نقش هوادهی در خاک‌های متراکم از جمله مهمترین نقش پامیس است

همان طور که در بالا اشاره شده در تعریف و کاربرد  پوکه معدنی به مفاهیم مختلفی اشاره کردیم. سعی کردیم به سوالات مختلفی پاسخ بدهیم. در مورد نام علمی پوکه معدنی، ویژگی، اهمیت و مزایای پوکه معدنی، پامیس و پومیس و در آخر درباره انواع سایز پومیس و پوکه پوزولانی سبکدانه کانیار به طور خلاصه صحبت کردیم.

در مقالات آینده بطور مفصل‌تری به هریک از عناوین بالا خواهیم پرداخت. هدف اصلی از نگارش مقاله ” پوکه معدنی چیست” افزایش اطلاعات علمی و دانسته‌های شما در زمینه پوکه معدنی است. و اینکه بدانید کجا و چگونه این ماده ارزشمند را به کار گیرید. متشکریم که تا انتهای مقاله با ما همراه بودید.

برای خرید انواع دانه‌های پومیس پوزولان سبکدانه کانیار با ما در تماس باشید. 09144974210

5/5 - (30 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫5 نظرها

  1. دست شما درد نکنه واقعا نکات خوب و درستی را مطرح کردید

  2. خدا و شکر که انتشار این محتوا رضایت بخش بود.

  3. سلام دیدم مطالب جالبی در مورد پومیس نوشتید خواستم منم نکاتی و براتون بنویسم و دوستداران تحقیق در مورد پومیس بتونن از این نکات استفاده کنن.
    دوست دارم کمی درباره مواد شیمیایی تشکیل دهنده پومیس براتون بنویسم.
    آیا می دونستید مواد اصلی و تشکیل دهنده پوکه معدنی شامل موارد زیر هست: سیلیس، آلومینا،اکسید اهن، اکسید کلسیم، اکسید منگنز، تیتانا، اکسید فسفر، اکسید منگنز، اکسید سدیم، اکسید پتاسیم، و خیلی از مواد دیگر را دارا هست. هر پومیس در هر معدن در جای جای زمین این مواد و دارد اما با میزان متفاوت. مثلا میزان سیلیکا در یک نوع پوکه معدنی ۶۰ درصد است یا حدود ۷۰ درصد در انواع دیگر. بطور خلاصه هر پوکه معدنی در هر معدن مواد تشکیل دهنده خاص خود را دارد.
    پس هر فردی که میخواد از پوکه معدنی در آزمایشات خود استفاده کند مثلا برای تولید بتن سبک یا بتن اکسپوز و … حتما باید به ساختار شیمیایی پومیس توجه کنه.
    پوکه ها انواع مختلفی دارند.مثلا پوکه سیاه و پوکه سفید. برخی از پوکه ها از خاصیت پوزولانی برخوردارند. مثل پوکه سبکدانه کانیار که در این وبسایت با ان آشنا شدم. هر نوع پومیس مواد و میزان سیلیس مخصوص خود را دارد. یکی از عناصر شیمیایی که خیلی در ساختار پومیس مهم هست میزان سیلیس است. برای تهیه بتن میزان سیلیس خیلی مهم هست.
    از نظر کانی شناسی پوکه ۲۰ درصد کانی های پلاژیوکلاز، آنورتوز، آپاتیت، بیوتیت، هپرستن و کانی های مشابه و ۸۰ درصد بقیه خمیری هست که بافت شیشه ای دارد.
    امیدوارم این مطالب برای شما و دیگر کاربران مفید واقع شده باشه.

  4. سپاس از شما خانم مهندس عزیز ممنون که همراه ما هستید.

  5. ممنون از اطلاعات خوبی که در زمینه ی ” پوکه معدنی ” منتشر کردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا